Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
10.5.2023, Milan Šurkala, aktualita
Švédská společnost Northvolt a její americká odnož Cuberg hodlají pomoct přechodu na elektrickou leteckou dopravu. Oznámily totiž vývoj akumulátorů pro letectví a už mají články s energetickou hustotou 405 Wh/kg.
paja666 (128) | 11.5.202310:12
Tak jo, vse predelame na elektrinu. OK. Zrusime, jaderne, uhelne, plynove, vodni elektrarny. A kde ji pak takove mnozstvi vezmeme? Zeleni aktivisti by jiste rekli, ze v zasuvce :­-D
Odpovědět2  0
Blaazen (241) | 10.5.202314:49
Kerosin má energetickou hustotu min. 40MJ­/kg, to je zhruba 11500 Wh­/kg. To je proti těmto 280Wh­/kg bateriím 40x víc!
U aut se to snese, tam se dá ušetřit na hmotnosti motoru. U letadel je to úlet. Obávám se, že mírně vylepšovat lithiové články zde nestačí. Pokud chtějí e­-létání prosadit ­(jinak než politicky­), bude třeba něco nového.

https:­/­/neviditelnypes.lidovky.cz­/ekonomika­/e­-letectvi­-jeste­-vetsi­-hloupost­-nez­-e­-automobilismus.A200521_113723_p_ekonomika_wag
Odpovědět6  2
vilcoo (91) | 10.5.202316:11
Z nejakého neznámeho dôvodu ste nespomenuli,koľko z tej energie kerosinu skonči v pohybovej eneregii a koľko skončí ako teplo spalín....
Odpovědět4  0
Budman (261) | 10.5.202317:16
i když vezmeme v úvahu účinnost cca 20­-30% ­(dle různých typů motorů­), tak je pořád ten rozdíl propastný
Odpovědět2  0
Milan Šurkala (4972) | 10.5.202317:50
Ani já si nemyslím, že elektrická letadla jsou zrovna dobrý nápad, a ano, rozdíl je to i pak propastný, ale to současně neznamená, že se to kvůli tomu může zanedbat. Když do toho zamotáme účinnosti motorů, tak se dostáváme na cca 3500­-4500 Wh­/kg a cca 250 Wh­/kg. Počítal jsem to tu už v minulosti a vyšlo, že pro lety mezi kontinenty by se ty články musely dostat na 5000 Wh­/kg ­(akumulátory tedy o něco méně, což v podstatě odpovídá i přepočtu výše­), čímž jsem se k letecké mezikontinentální dopravě vyslovil negativně. Velmi překvapivě se tam na mně slétlo několik lidí, jak si dovoluju něco takového zpochybňovat.
Odpovědět5  0
maraou (481) | 10.5.202321:25
Z nějakého neznámého důvodu jste zapoměl zmínit, že Eletadlo musí nést celou hmotnost akumulátoru neustále, zatímco u spalováku si na základě letového plánu zvolíte kolik paliva skutečně potřebujete vézt a zbytek doplníte placeným nákladem což je vlastnost zásadní pro ekonomiku provozu.
Odpovědět3  0
administratorek (48) | 16.5.202323:47
A kdo říká, že u letadel to taky nepůjde? Sice nebudou za letu kilogramy mizet tak jako v případě shořelého kerosinu, ale baterie může být klidně škálovatelná. Buď si ssebou vezmu na dálkový let všech pět baterií, nebo na krátký vezmu jen jednu. Nebo si na dálkový vezmu tu těžkou a na krátký tu lehkou. To by ostatně vyřešilo i problém dobíjení. Místo toho abych čekál někde na odstavné ploše než se nabiju, přehodím si nabitou baterku a můžu okamžitě vyrazit na další let.

Sice mi EV taky nejde moc pod fousy, ale výkřiky o tom jak to nemůže fungovat a jednou to celé krachne, ­"až si to konečně všichni uvědomí­" mi taky nedávají smysl. Prostě ten kdo lítá Praha ­- Berlín jednomotorovou cesnou, asi nepotřebuje 3 tunovou nádrž na kerosin.
Odpovědět0  0
maraou (481) | 17.5.202318:06
To všechno může být.

Já jenom, když si představím kolik školení, certifikací papírování je s tím, než technik může sundat potah křídla, tak z toho mám osypky. On totiž potah křídla je významný strukturální prvek a nese postatnou část zatížení. Není zcela jednoduché do něj udělat díru na výmenu baterek.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.